KLANK
wanneer je in een grote drukke menigte bent hoor je heel veel klank.
Misschien dat er af en toe een luidspreker door heen schettert.
We zijn vaak gewend geraakt aan het geluid en de klank van een grote menigte.
Maar hoe stemt het ons?
Hebben we er werkelijke een band mee?
Of kunnen er echt van genieten?
En hoe reageert ons lichaam er eigenlijk op?
Ik denk even aan de vele optredens die ik vaak op straat of elders heb willen geven.
Vaak in een combinatie van 2 zichtbare marionetten die misschien uit kunnen dagen om werkelijk op muziek te gaan bewegen.
Het zal je even los kunnen maken van je gedachte.
Een fantastisch voorbeeld kwam ik op MEI.29-2022 tegen iin een zogeheten BEETHOVEN FLASH MOB. uitvoering op NOV.16-2015
https://youtu.be/cIiTdsvCjY
O vrienden, niet deze tonen!
Maar laten we aangenamer en vreugdevoller aanhalen. Freud! Freud! Vreugde, mooie vonk van de goden Dochter uit Elysium,
We gaan binnen, dronken van vuur,
Hemels, jouw heiligdom!
Je spreuken binden weer
Wat maakte mode gedeeld;
Alle mensen worden broeders,
Waar je zachte vleugel rust.
Wie maakte de grote hit om de vriend van een vriend te zijn; Wie een toegewijde vrouw heeft gewonnen, meng in zijn gejuich!
Ja, wie heeft zelfs een ziel
Zijn namen op aarde rond!
En wie niet in staat is geweest om Weeping uit dit verbond te stelen!
Alle wezens drinken vreugde Op de borsten van de natuur;
Allemaal goed, allemaal slecht.
Volg in Rosenspur. ze gaf ons kussen en wijnstokken, Een vriend probeerde in de dood;
Aan de worm werd plezier gegeven,
en de cherub staat voor God.
Gelukkig hoe zijn zonnen vliegen
Door het prachtige plan van de hemel,
Ren, broeders, je koers,
Gelukkig als een held naar de overwinning.
Laat je omarmen, miljoenen!
Deze kus voor de hele wereld!
Broeders, boven de sterrenhemel
Moet een lieve vader leven.
Je valt, miljoenen?
Verdenk je de Schepper, wereld?
"Ode aan de vreugde": een wereldwijde betekenis
In 1972 maakte de Raad van Europa van Beethovens 'Ode aan de Vreugde' het officiële volkslied.
Jaren later, in 1985, deed de Europese Unie hetzelfde.
Hoewel Schillers tekst niet in het volkslied wordt gezongen, brengt de muziek dezelfde ideeën van vrijheid, vrede en eenheid over.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog stelden Duitse gevangenen die door Japan gevangen werden gehouden, hun ontvoerders voor aan de 9e symfonie van Beethoven.
Jaren later begonnen Japanse orkesten het op te voeren.
Toen, na de verwoestende gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog , begonnen veel Japanse orkesten het aan het eind van het jaar op te voeren, in de hoop voldoende publiek binnen te halen om de wederopbouw te helpen financieren.
Sindsdien is het een Japanse traditie geworden om aan het eind van het jaar de 9e symfonie van Beethoven uit te voeren.
Het 9e Symfonie-syndroom is een mythe binnen het componeren van klassieke muziek die berust op het gegeven dat na Ludwig van Beethoven vele componisten niet meer tot negen symfonieën kwamen of bang waren voor het passeren van deze grens.
SOUND
when you are in a big busy crowd you hear a lot of sound.
Maybe a loudspeaker blares through every now and then.
We have often become accustomed to the sound and tone of a large crowd.
But how do we feel?
Do we really have a connection with it?
Or can really enjoy it?
And how does our body actually react to it?
I think for a moment about the many performances that I often wanted to give on the street or elsewhere.
Often in a combination of 2 visible puppets that might challenge you to actually move to music.
It will be able to disconnect you from your thought for a moment.
O friends, not these tones! But let's strike up more agreeable ones, and more joyful. Freud! Freud! Joy, beautiful spark of the gods Daughter from Elysium, We enter, drunk with fire, Heavenly, your sanctuary! Your spells bind again What made fashion shared; All people become brothers, Where your gentle wing rests. Who made the big hit to be a friend's friend; Whoever has won a devoted wife, Mix in his cheers! Yes, who even has a soul His names on the earth round! And whoever hasn't been able to steal Weeping out of this covenant! All beings drink joy On nature's breasts; All good, all bad Follow in Rosenspur. she gave us kisses and vines, A friend tried in death; Pleasure was given to the worm, And the cherub stands before God. Happy how his suns fly Through Heaven's magnificent plan, Run, brothers, your course, Happy like a hero to victory. Be embraced, millions! This kiss for the whole world! Brothers, above the starry sky Must a dear father live. You fall down, millions? Do you suspect the Creator, world?
.O Freunde, nicht diese Töne!
Sondern laßt uns angenehmere anstimmen,
und freudenvollere.
Freud!
Freud!
Freude, schöner Götterfunken
Tochter aus Elysium,
Wir betreten feuertrunken,
Himmlische, dein Heiligtum!
Deine Zauber binden wieder
Was die Mode sterkte geteilt;
Alle Menschen werden Brüder,
Wo dein sanfter Flügel weilt.
Wem der große Wurf gelungen,
Eines Freundes Freund zu sein;
Wer ein holdes Weib errungen,
Mische seinen Jubel ein!
Ja, wer auch nur eine Seele
Sein nennt auf dem Erdenrund!
Und wer's nie gekonnt, der stehle
Weinend sich aus diesem Bund!
Freude trinken alle Wesen
An den Brüsten der Natur;
Alle Guten, alle Bösen
Folgen en Rosenspur.
Küsse gab sie uns und Reben,
Einen Freund, geprüft im Tod;
Wollust ward dem Wurm gegeben,
Und der Cherub steht vor Gott.
Froh, wie seine Sonnen fliegen
Durch des Himmels prächt'gen Plan,
Laufet, Brüder, eure Bahn,
Freudig, wie ein Held zum Siegen.
Seid umschlungen, Millionen!
Diesen Kuß der ganzen Welt!
Brüder, über'm Sternenzelt
Muß ein lieber Vater wohnen.
Ihr stürzt nieder, Millionen?
Ahnest du den Schöpfer, Welt?
Thu Le
Bij het horen van deze gitariste was ik gelijk helemaal verkocht. Ze is een geweldige gitariste, beter dan velen die ik ooit heb gehoord.
Thu Le
Ik ben een internationaal bekroonde klassieke gitarist en gecertificeerd gitaarleraar.
Mijn liefdesrelatie met de gitaar begon op vierjarige leeftijd dankzij mijn vader, Le Hanh. Op vijfjarige leeftijd gaf ik mijn eerste openbare optreden in Vietnam onder zijn mentorschap.
Ik slaagde op zevenjarige leeftijd voor het toelatingsexamen voor het National Conservatory of Music, Hanoi, waarmee ik de jongste student ooit ben die werd toegelaten tot dit prestigieuze etablissement.
Om mijn talent verder te vergroten en te ontwikkelen, volgde ik masterclasses bij wereldberoemde gitaristen zoals Manuel Barrueco, Nikita Koshkin, Hubert Kaeppel, Pavel Steidle, Thomas Offermann, Marcin Dylla, Denis Azabagic, Judicael Perroi en Gabriel Bianco.
Door mijn passie voor gitaar heb ik solo opgetreden en een reeks succesvolle masterclasses gegeven op verschillende continenten, waaronder Noord-Amerika, het VK en Europa, het Midden-Oosten en Azië. En natuurlijk blijf ik dicht bij mijn culturele roots en treed regelmatig op in Vietnam, mijn geliefde geboorteland.
In 2018 heb ik masterclasses gegeven en gehouden op de prestigieuze Guitar Federation of America (GFA) conventie in Louisville, VS. Daarnaast was ik uitvoerend artiest en jurylid op het Alma Hanoi International Guitar Festival 2018. Ik treed ook regelmatig op op het beroemde Joaquin Rodrigo Guitar Festival in Spanje en het gerenommeerde International Guitar Festival in Kolkata, India.
Naast mijn solocarrière werk ik ook samen met orkesten, strijkkwartetten, vocalisten, violisten, fluitisten en in gitaarduo.
I am an International award winning classical guitarist and certified guitar teacher.
My love affair with the guitar began at the age of four thanks to my father, Le Hanh, At the age of five I gave my first public performance in Vietnam under his tutorship.
I passed the entrance examination for the National Conservatory of Music, Hanoi at the age of only seven, making me the youngest ever student to be admitted to this prestigious establishment.
To further enhance and develop my talent, I took master classes with world renowned guitarists such as Manuel Barrueco, Nikita Koshkin, Hubert Kaeppel, Pavel Steidle, Thomas Offermann, Marcin Dylla, Denis Azabagic, Judicael Perroi and Gabriel Bianco.
My passion for guitar has seen me perform solo as well as hosting a series of successful master classes across several continents including North America , UK and Europe, the Middle East and Asia. And of course, I stay close to my cultural roots performing regularly in Vietnam, my beloved country of birth.
In 2018 I performed and held master classes at the prestigious Guitar Federation of America (GFA) convention held in Louisville, USA. In addition I was a performing artist and jury member at the 2018 Alma Hanoi International Guitar Festival. I also perform regularly at the famous Joaquin Rodrigo Guitar Festival in Spain and the renowned International Guitar Festival in Kolkata, India.
Besides my solo career I also collaborate and perform with orchestras, string quartets, vocalists, violinists, flutists and in guitar duo.
LANG LANG
OVER
Stoer en liefdevol. Krachtig en zacht. Maatschappelijk kritisch en persoonlijk. Klassiek, maar altijd vernieuwend. In dienst van anderen, maar trouw aan zichzelf. Dat is Veya – het beddengoed voor de creatieve sappen, dromen en observaties van Eva Scheltema. Ze brengt haar vaardigheden als violiste, zangeres en producer, haar lange ervaring als muzikant en haar constante inspiratie samen in dit magische muzikale project. Veya raakt, betovert en prikkelt haar luisteraars met haar unieke geluid.
Voordat Veya werd geboren, bracht Eva Scheltema haar jeugd door in de klassieke wereld als violiste. Toen een vriendin haar jaren later als zangeres op het podium trok tijdens een jamsessie in Zuid-Afrika, veranderde haar wereld. Ze ervoer de vrijheid om zelf muziek te maken; om haar eigen geluid met de wereld te delen. En toen werd Veya geboren. Scheltema heeft jarenlange ervaring in de muziekindustrie als improvisatieviolist en sessiemuzikant en stond onder meer op het podium bij Vrienden van Amstel Live en in de studio bij Armin van Buuren. Door met de succesvolle band Dialoque als violiste en zangeres festivals door heel Nederland te touren, groeide ze uit tot de maker en muzikant die ze nu is: scherp, edgy, maar ook verbindend en empathisch. Die kwaliteiten, gecombineerd met onverwachte vioolklanken, ontroerende beats en meeslepende synthesizers, geven Veya’s songs een pakkend, maar toch uniek karakter. Ze volgt niet de gebaande paden en past haar muziek niet aan, maar legt haar volle ziel en liefde voor het leven in haar creaties. In haar teksten krijgen universele fenomenen waar niet over gesproken wordt een persoonlijke stem. Omdat ze ervan overtuigd is dat wat je ook tegenkomt in het leven, het ook jouw verantwoordelijkheid is. In haar eerste release ‘Fair Play’ bespreekt ze bijvoorbeeld hoe vrouwen soms moeite hebben om meer te zijn dan alleen hun uiterlijk, en hoe het scheren van een deel van haar lange blonde haar haar hielp om dat te overwinnen. Veya raakt geïnspireerd en ontroerd door de connectie die ze maakt met haar publiek als ze op het podium staat. Met een pittige liveband en loops en effecten op haar viool laat ze zien dat een klassiek instrument ook modern en vernieuwend kan klinken. Met haar muziek wil ze alleen maar haar leven ten volle leven en daarmee de mensen om haar heen inspireren hetzelfde te doen. Als ze maar één persoon een gevoel van erkenning en steun kan geven en hen kan laten zien dat we echt allemaal hetzelfde zijn, is haar missie geslaagd. Omdat muziek geneest, daar is Veya zeker van.
ABOUT
gy and loving. Powerful and soft. Socially critical and personal. Classic, but always innovative. In service of others, but true to herself. That is Veya – the bedding for the creative juices, dreams and observations of Eva Scheltema. She brings together her skills as a violinist, singer and producer, her long experience as a musician and her constant inspiration in this magical musical project. Veya touches, enchants and excites her listeners with her unique sound.
Before Veya was born, Eva Scheltema spent her childhood in the classical world as a violinist. Years later, when a friend pulled her on stage as a singer during a jam session in South Africa, her world changed. She experienced the freedom to create music herself; to share her own sound with the world. And then Veya was born.
Scheltema has long-standing experience in the music industry as an improvisational violinist and session musician and has performed, among others, on stage at Vrienden van Amstel Live and in the studio with Armin van Buuren. By touring festivals all over the Netherlands with the successful band Dialoque as a violinist and singer, she grew into the creator and musician she is today: sharp, edgy, but also connecting and empathetic. Those qualities, combined with unexpected violin sounds, moving beats and compelling synthesizers, give Veya’s songs a catchy, yet unique character. She does not follow the beaten path and doesn’t change her music to fit any moulds, but puts her full soul and love for life into her creations.
In her lyrics, universal phenomena that do not get spoken about, get a personal voice. Because she’s convinced that whatever you encounter in life, it is your responsibility too. For example, in her first release ‘Fair Play’, she discusses how women sometimes struggle to be more than just their looks, and how shaving part of her long blond hair helped her to overcome that.
Veya gets inspired and moved by the connection she makes with her audience when she’s on stage. With a spirited live band and loops and effects on her violin, she shows that a classical instrument can also sound modern and innovative. With her music, she only wants to live her life to the fullest and thereby inspire the people around her to do the same. If she can just give one person a sense of recognition and support and show them that we’re really all the same, her mission has been accomplished. Because music heals, Veya is sure of that.
Veya slide
Schuif
Liedje
ik heb geen lucht meer
Kun je me troosten?
Ik denk dat het me gewoon niet kan schelen
Ik zou het nu moeten doen
Maar het doel ligt te hoog
Ik wil een buiging maken
Want ik voel me laag in mijn lichaam
Soms heb ik het gevoel dat er geen reden is
Wanneer mijn falen als verraad begint te voelen
Te hoog mikken klaar in één seizoen
Wat een gevoel
Dan sta ik op en voel me als een leeuw
Ben helemaal verbonden met Zion
Onoverwinnelijk, en me vertellen om door te vechten
Maar dan glij ik naar beneden
Ik wil het nu niet voelen
Ik wil gewoon in iemands armen zijn
Ik wil de kroon niet dragen
Kom op, zeg wat je zegt
Ik wil het nu niet voelen
Ik smeek je om me warm te houden
Ik wil gewoon een buiging maken
Kom op, zeg wat je zegt
-Instrumenteel-
ik ben vermomd
Verlangen naar afleiding
Geen prioriteiten stellen
Want we kunnen niet alle druk aan
Soms heb ik het gevoel dat ik de enige ben
Wanneer een inspanning eindigt met je eenzaam te voelen
Een belofte gedaan, ziet eruit als een nep
Ik kan het niet vasthouden
Dan sta ik op en voel me als een leeuw
Ben helemaal verbonden met Zion
Onoverwinnelijk, en me vertellen om door te vechten
Maar dan glij ik naar beneden
Ik wil het nu niet voelen
Ik wil gewoon in iemands armen zijn
Ik wil de kroon niet dragen
Kom op, zeg wat je zegt
Ik wil het nu niet voelen
Ik smeek je om me warm te houden
Ik wil gewoon een buiging maken
Kom op, zeg wat je zegt
-Instrumenteel-
Ik wil niet dragen, ik wil de kroon niet dragen
Ik wil het nu niet voelen
Ik wil gewoon in iemands armen zijn
Ik wil de kroon niet dragen
Kom op, zeg wat je zegt
Ik wil het nu niet voelen
Ik smeek je om me warm te houden
Ik wil gewoon een buiging maken
Kom op, zeg wat je zegt
Ik wil niet dragen
Ik wil het nu niet voelen
Ik wil niet dragen, ik wil gewoon
Ik wil de kroon niet dragen
Ik wil niet, ik wil de kroon niet dragen
Kom op, zeg wat je zegt
Ik wil niet dragen
Ik wil de kroon niet dragen
Ik wil niet naar beneden glijden
Zou je, zou je willen zeggen dat mijn naam is
Ik wil de kroon niet dragen
Zeg wat je zegt
Veya slide
Maak jouw eigen website met JouwWeb